TITLUL PROIECTULUI:
Optics in Nature
TIPUL PROIECTULUI: eTwinning
DEBUT: an şcolar 2008 – 2009
PREMII CÂŞTIGATE:
Certificat eTwinning (02.03.2009)
Certificat de calitate (08.02.2010)
GRUP ŢINTĂ: elevi de liceu care studiază fenomenele optice
PARTENERI:
1. Colegiul naţional „Gheorghe Lazăr”, Bucureşti, RO – fondator
2. Gimnazjum nr 2 im. Powstańców Ślaskich, PL – fondator
3. Liceul "Avram Iancu", Satu Mare, RO
4. Ankara Yesi loz Anatol ian High School , TR
5. Liceul Teoretic "Emil Racovita", Baia Mare, RO
PARTICIPANŢI DIN ROMÂNIA: anual, elevi din clasa a IX-a şi clasa a XI-a
COORDONATOR: prof. Dana Moraru
OBIECTIV: creşterea interesului elevilor pentru studiul fizicii, prin observarea fenomenelor fizice în natură şi fotografierea lor
DERULARE: În fiecare an, elevilor din şcolile participante li se prezintă, în cadrul orelor de optică geometrică, materialul redactat în cadrul proiectului, despre fenomenele de reflexie şi refracţie a luminii observate în natură, respectiv în cadrul orelor de optică ondulatorie despre fenomenele de dispersie, interferenţă, difracţie şi polarizare. Elevii formează grupuri de 2-4 membri şi au la dispoziţie două luni să observe fenomenele din natură (în tematica mai sus amintită) şi să le fotografieze. Fotografiile sunt expuse în fiecare şcoală participantă la proiect; ulterior ele se constituie în material didactic. Începând cu anul şcolar 2010-2011, elevii pot accesa forumul proiectului, intrând astfel în legătură cu partenerii, prilej cu care îşi vor putea împărtăşi experienţa în cadrul proiectului, pot lega prietenii şi pot veni cu propuneri pentru alte proiecte.
Mărturii Optics in Nature
Se întâmpla în 2010, când doamna profesoară de fizică Daniela Moraru ne propunea să participăm la proiectul „Optics in nature”. În ce anume constă acest lucru? Simplu. Trebuia să ne împărţim în grupe de câte trei-patru elevi şi fiecare grup să surprindă, în patru fotografii, fenomene optice – două în natură şi două în experiment. Ne-am conformat şi ne-am pus pe treabă.
Sincer să vă spun, iniţial am crezut că o să fie destul de uşor, însă nu a fost aşa. Primul pas, de obicei şi cel mai greu, a fost de a stabili ce fenomene optice aveam să evidenţiem. Ne-am rezumat la reflexie şi refracţie. Nu era obligatoriu să le reprezentăm pe amândouă, important era ca acestea să fie corect identificate. Însă era decizia fiecărui grup. Al doilea pas l-a reprezentat activitatea propriu-zisă, cea de „prelevare” a „probelor” de reflexie sau refracţie din natură. A trebuit să cercetăm în jurul nostru şi să capturăm cele mai clare „dovezi”, în doar două poze. Însă partea cu experimentele, trebuie să mărturisesc, a fost cea mai dificilă. Dacă în natură găseam totul de-a gata şi noi trebuia doar să facem acele fotografii, acum trebuia să ne descurcăm cu obiectele disponibile şi să ne dăm seama cum am putea să obţinem fenomenele de reflexie şi refracţie. Mai greu sau mai uşor, ne-am descurcat şi la acest capitol. Ultima fază a acestui proiect a fost prezentarea fotografiilor.
După toate acestea, pot să spun că a fost o experienţă interesantă, în urma căreia am învăţat prin aplicaţii ce înseamnă aceste fenomene optice şi, mai mult decât atât, să le şi indentific sau să le generez. A fost totodată şi o provocare, însă nu regret că m-am implicat şi vă recomand şi vouă să faceţi la fel!
Şi acum, ca să vă lămuriţi, iată câteva dintre roadele muncii noastre:
Anca Pavelescu, X C